পুৰুষ বা মহিলাৰ অৰ্থ ঠিক কি সেই বিষয়ে আমাৰ সম্পূৰ্ণ ধাৰণা নাই। কাৰণ সমগ্ৰ বিষয়টো কেৱল তেওঁলোকৰ লিংগৰ ওপৰত নিৰ্ভৰশীল নহয়। বিষয়টো বহুত বেছি জটিল- সমলিংগ বিবাহৰ গোচৰৰ শুনানি গ্ৰহণ কৰি উচ্চতম ন্যায়ালয় (The Supreme Court) ন্যায়াধীশ ডি ৱাই চন্দ্ৰচুৰে (D Y Chandrachud) এই মন্তব্য কৰে।
নৰেন্দ্ৰ মোডী (Narendra Modi) চৰকাৰে সমলিংগ বিবাহক লৈ আপত্তি সন্দৰ্ভত উচ্চতম ন্যায়ালয়ক অৱগত কৰিছিল। সংবিধান বিচাৰপীঠত কেন্দ্ৰীয় চৰকাৰৰ হৈ হাজিৰ হৈ ছলিচিটৰ জেনেৰেল তুষাৰ মেহতাই (Tushar Mehta) কয় যে বিশেষ বিবাহ আইনখনৰ উদ্দেশ্য হৈছে এজন পুৰুষ আৰু এগৰাকী মহিলাৰ মাজত শাৰীৰিক সম্পৰ্ক স্থাপন কৰা। ইয়াৰ উত্তৰ দিওঁতে মুখ্য ন্যায়াধীশগৰাকীয়ে কয় যে বিশেষ বিবাহ আইনত পুৰুষ-মহিলাৰ কথা শুদ্ধকৈ উল্লেখ কৰা হৈছে। কিন্তু পুৰুষ বা মহিলাৰ অৰ্থ কি সেই ধাৰণাটো সম্পূৰ্ণৰূপে লিংগৰ ওপৰত নিৰ্ভৰশীল নহয়।
এই যুক্তিৰ বিপৰীতে ছলিচিটৰ জেনেৰেলে কয় যে পুৰুষ বা মহিলাক কেৱল শাৰীৰিকভাৱেহে সংজ্ঞায়িত কৰিব পাৰি। কাৰণ বিষয়টো যদি ধাৰণাৰে চিনাক্ত কৰা হয়, তেন্তে বহু জটিলতা আহিব। এটা উদাহৰণ দি তেওঁ কয়, “যিদৰে কোৱা হৈছে, পুৰুষৰ যৌনাংগ থকাৰ পিছতো যদি মই মহিলা হওঁ, তেন্তে ভাৰতীয় দণ্ডবিধিত মোক পুৰুষ নহয় মহিলাৰ দৰে ব্যৱহাৰ কৰা হ’বনে? ” তেওঁৰ মতে বহু কাৰক জড়িত হৈ আছে। সংসদে যদি সমগ্ৰ বিষয়টো বিবেচনা কৰে তেন্তে ভাল হʼব।
সমলিংগ বিবাহৰ বাবে যুক্তি দি অধিবক্তা মুকুল ৰোহটগীয়ে সমকামিতাক অপৰাধমুক্ত কৰা উচ্চতম ন্যায়ালয়ৰ এটা পুৰণি ৰায়ৰ উদাহৰণ দাঙি ধৰে। যেতিয়া মুখ্য ন্যায়াধীশে তেওঁলোকৰ দাবীৰ বিষয়ে সোধা-পোছা কৰে তেতিয়া ৰোহটগীয়ে কয় যে পত্নীক (স্বামী বা পত্নী) পুৰুষ বা মহিলাৰ কথা উল্লেখ নকৰাকৈয়ে বিশেষ বিবাহ আইনত ৰাখিব পাৰি। তেওঁৰ মতে বিবাহৰ ধাৰণাটো বহুখিনি সলনি হৈছে।
ঘৰুৱা হিংসা আইনখনে কেৱল পত্নীৰ সম্পৰ্ককে সামৰি লোৱাই নহয়, লিভ-ইন সম্পৰ্ককো সামৰি লৈছে। ৰোহটগীয়ে কয়, “আমি বিচাৰো যে আদালতে সমলিংগ বিবাহক স্বীকৃতি দিয়ক, ৰাজ্যইও বিশেষ বিবাহ আইনৰ অধীনত স্বীকৃতি দিব লাগে।” অধিবক্তা মীনাক্ষী গুৰুস্বামীয়ে সমলিংগ বিবাহক “ব্যক্তিৰ অধিকাৰ” হিচাপে আলোকপাত কৰে।
অধিবক্তা কপিল ছিব্বালে সমলিংগ সম্পৰ্কৰ অধিকাৰ সন্দৰ্ভত কয় যদিও এই প্ৰশ্ন উত্থাপন কৰে যে সন্তান দত্তক লোৱাৰ পিছত এনে সম্পৰ্কৰ বিবাহ বিচ্ছেদ হʼলে কি পৰিস্থিতিৰ সৃষ্টি হʼব? কাক পিতৃ হিচাপে দেখুওৱা হʼব? এনে বিবাহত আইন অনুসৰি কাক নাৰী বুলি চিনাক্ত কৰা হʼব?